انواع پارچه های مناسب برای گلدوزی
پارچه مناسب گلدوزی باید جنس مرغوبی داشته باشد تا ظاهر کار زیبا شود و جلوه نامناسبی به خود نگیرد ؛ چون هر چقدر هم شما در کارتان ماهر باشید ، اگر پارچه مناسبی انتخاب نکنید ، نتیجه کار چیز خوبی نخواهد بود. این را هم در نظر بگیرید که پارچه گلدوزی قابلیت کشسانی نداشته باشد تا هنگام دوخت مشکلی ایجاد نشود.
از پارچه‌های مختلفی برای گلدوزی می‌توان استفاده کرد. معمولا برای گلدوزی ، پارچه‌های ساده و بدون طرح رایج‌تر است ، چون ظرافت کار گلدوزی را به خوبی نمایش می‌دهد و توجه را به طرح و نقش گلدوزی جلب می‌کند ، نه نقوش پارچه.


۱- کتان
۲- پارچه کرباس
۳- پارچه گونی
۴- شانتون
۵- لنین
۶- متقال
۷- تور
۸- نخ پنبه


پارچه کتان:
پارچه کتان یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده ‌ترین پارچه‌ها در هنرهای مختلف است.
سطح پارچه کتان بسیار صاف و براق است و زیبایی نخ گلدوزی استفاده شده را دو چندان می‌کند. روی پارچه کتان از هر نوع نخی برای گلدوزی می‌توان استفاده کرد. پارچه کتان قابل شستشو است و اگر از نخی استفاده شود که در برابر کلر آب مقاوم باشد، می‌توان آن را به راحتی با شوینده مناسب شست و تمیز کرد.

یکی از خصوصیات بارز کتان استحکام و مقاومت آن است به طوری که حتی می توان گفت استحکام کتان از پنبه نیز بیشتر است. دلیل این استحکام این است که در ساختمان الیاف این پارچه مناطق کریستالین زیادی وجود دارد.


برخی از پارچه ها به مرور زمان مورد حمله ی حشراتی همچون بید قرار می گیرند و پس از مدتی پوسیده می شوند اما پارچه کتان این گونه نیست این پارچه در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است و این به دلیل این است که کتان جوشیده و سفید شده و تقریبا دارای سلولز خالص است. نکته ی دیگر در مورد مقاومت پارچه ی کتان این است که اگر پارچه دارای رطوبت و حررات باشد امکان این وجود دارد که دچار آلودگی های آنی شود و همچنین کپک و قارچ می توانند سلولز پارچه را مورد حمله قرار دهند اما باز هم مقاومت پارچه ی کتان در این حالت بسیار زیاد است مخصوصا اگر پارچه خشک باشد.


پارچه کرباس:
پارچه کرباس را در اصل به‌جای پنبه با کنف می‌بافتند و کلمه کرباس درنهایت از کلمه لاتین شاهدانه گرفته ‌شده است که به معنای ساخته ‌شده از کنف است. تصور می‌شود که شاهدانه قدیمی‌ترین گیاه دارای فیبر است. مردم چین حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد از الیاف کنف ، پارچه می‌ساختند.
کرباس مقاومت بالایی دارد . کرباس مدرن معمولاً از مواد پنبه‌ای ، پارچه‌ای یا مصنوعی ساخته می‌شود. کرباس دارای یک بافت بسیار ساده است.
پارچه کرباس بسیار بافت محکمی دارد ، به‌طورکلی در برابر آب مقاوم است.
وقتی ‌که پارچه‌های جنس کرباس خیس می‌شوند هیچ‌ گونه تغییری نمی‌کنند زیرا بسیار محکم بافته می‌شوند.


پارچه گونی بافت :
پارچه گونی بافته شده از پلی پروپیلن ، نوعی پلیمر ترموپلاستیک ساخته می شود که به دلیل استحکام ، دوام و مقاومت در برابر رطوبت ، مواد شیمیایی و سوراخ شدن شناخته شده است. فرآیند ساخت پارچه گونی بافته شده با اکستروژن گلوله های پلی پروپیلن به نخ های بلند شروع می شود که سپس با هم بافته می شوند تا یک پارچه ایجاد شود.
فرآیند بافت شامل در هم آمیختن نخ های تار (نخ های طولی) و نخ های پود (نخ های عرضی) برای ایجاد یک بافت محکم است. الگوی بافت بسته به استحکام و وزن مورد نظر پارچه می تواند متفاوت باشد.
پس از بافته شدن پارچه ، آن را با یک لایه محافظ پلی پروپیلن می پوشانند تا استحکام و دوام آن افزایش یابد. این پوشش همچنین مانعی در برابر رطوبت ، گرد و غبار و سایر آلاینده ها می کند.
پارچه گونی بافته شده به دلیل استحکام ، دوام و مقاومت در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی مناسب برای کارهای هنری است.


پارچه شانتون :
پارچه شانتــون دارای الیاف پلی استر و اکریلیک است.
در ابتدا ابریشمی بوده است ولی امروزه به صورت نخی تولید می‌شود که دارای خط های نامنظم افقی و عمودی بر روی سطح پارچه می‌باشد که به دلیل سطح برجسته این نوع پارچه است.
از مشخصه واضح پارچه شانتون می‌توان به تار و پود درشت، سبکی و راحتی آن ، شست و شوی زیاد بدون آبرفت و رنگ رفتگی ، شست و شوی زیاد و اتو کردن کم ، قیمت مناسب پارچه ، ثابت ماندن کیفیت رنگ و نقش پارچه اشاره کرد .
پارچه لنین :
پارچه لینن رنگ نمیدهد و در دراز مدت دچار فرسایش یا خوردگی نخواهد شد و بهتر از تمامی موارد آن است که قابلیت رنگ گیری در هر طیف رنگی را دارد، پس بنابراین برای هر سبک و سلیقه ای مورد استفاده قرار میگیرد.
این پارچه پرز نمیدهد و کرک نمیشود و از بافت مستحکم و مقاوم برخوردار است ونگهداری وشستشوی راحتی دارد.


پارچه متقال :
یکی از انواع پارچه های تولید شده با پنبه ، پارچه متقال است که وزن نسبتا زیادی دارد. از بارزترین ویژگی های پارچه متقال سادگی و لطیف بودن آن است.
کلمه متقال به معنای دسته‌ای از پارچه‌های نخی سنگین است که بعضی از آن‌ها دارای سطوح شمعی هستند.
از دیگر ویژگی های پارچه ‌متقال می توان به اتوکشی راحت و ظاهر صاف آن اشاره کرد.
بدون پرز بودن این پارچه ها از دیگر ویژگی های مهم متقال است که کارایی آن را چند برابر کرده است.


پارچه تور:
پارچه تور، پارچه‌ای ظریف و شبکه مانند است.
در اصل ، تور به‌ طور معمول از نخ‌های ابریشمی یا کتان تولیده شده است و برخی صنعت‌گران نساجی حتی این پارچه را با استفاده از نخ‌های طلا یا نقره می‌ساختند. امروزه تقریبا اکثر پارچه‌های تور از جنس پلی استر، الیاف مصنوعی و ابریشم می باشد.


پارچه نخ پنبه :
در پارچه های نخ پنبه از الیاف طبیعی نخ استفاده شده است.
از این پارچه می توان به نرمی و راحتی ، لطافت و گلوله نشدن آن اشاره کرد.
پارچه های نخ پنبه ای نسبت به دیگر پارچه ها آبرفت بیشتری داشته و برای جلوگیری از آبرفت باید در آب سرد شستشو شوند.

پس نتیجه میگیریم : انتخاب یک پارچه خوب هم مثل انتخاب نخ ، رنگ نخ ، طرح و … در زیبایی کار هنرمند و بالا بردن کیفیت کار هنرمند نقش بسزایی دارد .

دلیل بازگشت وجه