انتخاب نخ مناسب برای گلدوزی بسیار مهم است . چرا که مستقیما می تواند بر کیفیت و ماندگاری گلدوزی شما موثر باشد . پس هنگام انتخاب نخ دقت فراوانی داشته باشید و فقط به رنگ آن بسنده نکنید و این را بدانید که جنس نخ هم به میزان زیادی بر جلوه گری اثر هنری شما تاثیر گذار است .

از نخ گلدوزی در پروژه هایی مانند : شماره دوزی ، گلدوزی ، سوزن دوزی ، چهل تکه ، ساخت دستبند ، زیور آلات و … استفاده می شود .
به نخ گلدوزی ، به اشتباه دمسه هم گفته می شود . دمسه یک برند فرانسوی است که انواع نخ های گلدوزی را به بازار عرضه میکند . نخ های مولینه گلدوزی از شش رشته ی نخ که به هم تابیده شده اند ، درست شده است . این نخ های به هم تابیده را می توان به سادگی از هم جدا کرد .


نخ های مناسب برای گلدوزی

  • نخ های ابریشمی
  • کتان
  • نخ عمامه
  • گلابتون
  • نخ گلدوزی پنبه ای

نخ گلدوزی ابریشمی
نخ ابریشم بسیار براق و سبک است . اما این ظرافت در این نوع نخ هرگز باعث نشده که از استحکام آن کاسته شود . این ویژگی باعث شده که این نوع نخ نسبت به سایر الیاف قیمت بسیار بیشتری داشته باشد . به ویژه اگر از نمونه طبیعی این نخ برای تولید پارچه یا دیگر کاربرد ها استفاده شود .
مقاومت در برابر آتش و چین و چروک ، ویژگی ذاتی این نوع نخ نیست . بلکه پس از اتمام مراحل تولید با مجموعه ای از اقدامات شیمیایی خواص این نخ را بهبود می بخشند . نخ ابریشم دارای کشش و مقاومت بالایی است . ابریشم از طریق شستشو یا حرارت بسیار مقاوم است .

نخ گلدوزی کتان
نخ کتان به لحاظ ساختار شباهت زیادی به پنبه دارد . این نخ ها لکه نمی گیرند و زود تمیز و براق می شوند .

نخ عمامه
نخی براق و تابیده می باشد که درگلدوزی و سوزن‌دوزی برای پر کردن نقوش برجسته و دوخت های درشت کاربرد دارد و در هنر نمد دوزی برای دوخت حاشیه و سایر دوخت های نمد هم استفاده می شود . نخ عمامه را نمی‌توان رشته رشته کرد و به همین دلیل برای کارهای ظریف مناسب نیست .
نخ عمامه در واقع نخ‌ های دوکی شکلی هستند که هم به صورت دوکی شکل هم به صورت کلاف قابل تهیه می باشند. اگر بخواهیم در مورد جنس به کار رفته و متریال نخ عمامه صحبت کنیم می بایست به دو جنس کتان و پنبه اشاره کنیم . درصد بالایی از نخ های عمامه موجود در بازار از جنس کتان و یا پنبه تولید می شوند ، اما برخی از آن ها ممکن است با الیاف مصنوعی از جمله پلی استر نیز ترکیب شده باشند . شما می توانید هنگام خرید نخ عمامه مشخصات این محصول از جمله جنس و ضخامت آن را از طریق برچسب درج شده روی محصول مشاهده نمایید . امروزه انواع نخ های موجود در بازار شامل دسته بندی مختلف و متنوعی می باشند که یک دوزنده هنرمند باید به صورت آگاه بداند که از چه نوع نخی برای چه هنری می بایست استفاده کند ، تا یک اثر هنری کاملا زیبا با جلوه های بصری خاص و ماندگار پدید آورد . نخ عمامه یکی از گزینه های بسیار پر کاربرد در هنر دست و در هنرهای سنتی است که باید نوع بسیار با کیفیت آن را با ثبات رنگ بالا برای دوخت انتخاب کرد .

نخ گلابتون
گلابتون نخی است با روکش طلایی یا نقره‌ای بر روی ریسمانی از ابریشم .

نخ گلدوزی پنبه ای
از این مدل نخ بیشتر برای شماره دوزی استفاده می شود . نخ پنبه ای را معمولا ابریشم نما درست می کنند تا هم استحکام بیشتری داشته باشد و هم اینکه در دوخت براق تر به نظر آید . نخ گلدوزی پنبه ای را می توان به رشته های باریک تقسیم کرد و به صورت جداگانه از آنها استفاده نمود . اما اگر گلدوزی را برای لباس و یا وسایل استفاده شونده می خواهید ، رشته های نخ را از هم باز نکنید و از همان ضخامت بالای نخ استفاده کنید .

پس نتیجه میگیریم :

انتخاب نوع نخ در کیفیت ، ماندگاری و جلوه گری آثار هنری نقش بسزایی دارد . پس همان گونه که در نوع پارچه بکار رفته در آثار هنری دقت بسیار داریم در انتخاب نخ هم باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا نتیجه کار فوق العاده و بی نظیر شود .

دلیل بازگشت وجه